Ан-22 «Антей» Зміст Історія створення[1] | Конструктивні особливості | Технічний опис[2] | Технічні характеристики | Модифікації | Експлуатація | Катастрофи та аварії | Посилання | Література | Примітки | Джерела | Навігаційне менюФотообхід Ан-22 з МоніноАн-22 на сайті www.airwar.ruРеєстр всіх випущених Ан-22Ан-22 на сайті «Сервіс і Технології»Історія літака Ан-22 «Антей»Ан-22 на сайті АвіабазаАрхівована копіяоригіналу«Авиалинии Антонова» вернут к полетам самолет, простаивающий 6 лет (фото)Легендарний Ан-22 «Антей» здійснив перший політ після ремонту, відео від 12.02.16(рос.)Названы причины гибели 12 летчиков из Твери в авиакатастрофе под Тулой«Вантажівка» з піднебессяр
Ан-2Ан-3Ан-14 «Бджілка»Ан-32Ан-72Ан-2СХАн-2МАн-6Ан-14ШАн-714Ан-26 «Віта»/Ан-26М «Рятівник»Ан-26Б «Циклон»/Ан-26 «Погода»Ан-26ПАн-30Ан-32ПАн-71Ан-72ПАн-72РАн-8Ан-12Ан-22 «Антей»Ан-26Ан-34Ан-70Ан-74Ан-77Ан-124 «Руслан»Ан-124-100Ан-124-100М-150Ан-132Ан-178Ан-225 «Мрія»А-1А-7А-9А-10А-11А-13А-15А-40ГолубРот Фронт-1Рот Фронт-2Рот Фронт-3Рот Фронт-4
Військові літаки СРСРЛітаки АнтоноваЛітаки УкраїниЛітаки СРСРВійськово-транспортні літакиЗ'явилися 1965Двопалубні літакиЧотиримоторні турбогвинтові літаки
дав.-гр.НАТОрадянськийтранспортний літак1965КиєвіАвіаційним науково-технічним комплексом ім. О. К. Антонова1960військовоїаеродромівшасідвигунамиНК-1219611963196418 серпня196427 лютого1965екіпажЮрія Володимировича КурлінааеродромуКиївського авіазаводуСвятошиніУзинКиївської області15 червня1965авіасалоні в Ле Бурже1969197619651976фюзеляжустрингерівшпангоутівекіпажуштурманатитанового сплавуфюзеляжуКрилоелеронлонжеронівдвигуникілівлонжеронівнервюрамиШасігідроциліндрСилова установкаНК-12повітряними гвинтамиПаливошасіфюзеляжіелеронамирольгангифюзеляжу196519751997199920082011
Ан-22 «Антей»
Перейти до навігації
Перейти до пошуку
Ан-22 «Антей» | |
---|---|
![]() | |
Ан-22 «Антей» | |
Тип | Військово-транспортний літак |
Розробник | АНТК імені Олега Антонова |
Виробник | Ташкентське авіаційне виробниче об'єднання імені В. П. Чкалова |
Головний конструктор | О. Я. Білолипецький |
Перший політ | 27 лютого 1965 |
Початок експлуатації | січень 1969 |
Статус | експлуатується |
Основні експлуатанти | ВПС СРСР |
Інші експлуатанти | Авіакомпанія «Авіалінії Антонова», ВПС Росії |
Роки виробництва | 1966—1975 |
Одиниць вироблено | 68 |
![]() |
Ан-22 «Антей» (дав.-гр. ὁ Ἀνταίος — з кодифікації НАТО: Cock — «Півень») — радянський турбогвинтовий, широкофюзеляжний, транспортний літак. Створений 1965 року в Києві Авіаційним науково-технічним комплексом ім. О. К. Антонова. Літак встановив 41 світовий авіаційний рекорд.
Зміст
1 Історія створення[1]
2 Конструктивні особливості
3 Технічний опис[2]
3.1 Фюзеляж
3.2 Крило
3.3 Хвостове оперення
3.4 Шасі
3.5 Силова установка
3.6 Гвинт
3.7 Управління
3.8 Вантажно-розвантажувальні засоби
4 Технічні характеристики
5 Модифікації
6 Експлуатація
7 Катастрофи та аварії
8 Посилання
9 Література
10 Примітки
11 Джерела
Історія створення[1] |
Роботи по літаку Ан-22 (на той час «виріб 100») почалися в 1960 році, очолив їх заступник головного конструктора О. Я. Білолипецький. Вантажна кабіна проектувалася з урахуванням всієї наявної в країні військової і цивільної техніки масою до 50т. Щоб знизити крутний момент при відхиленні керма, було застосовано двокілеве оперення. Для можливості експлуатації з ґрунтових аеродромів застосовано багатоколісне шасі з пневматики низького тиску. Літак планувалося обладнати чотирма турбогвинтовими двигунами НК-12МВ з гвинтами АВ-90 діаметром 6,2 м.
У серпні 1961 року відбулося засідання макетної комісії з «виробу 100». У 1963 році почалося виготовлення першого прототипу, який був готовий до літа 1964 року. 18 серпня 1964 відбулася передача першої машини на льотні випробування. З цього моменту новий літак отримав позначення Ан-22 «Антей». У зв'язку з тим що нові гвинти ще не були достатньо випробувані, перший літак обладнали гвинтами АВ-60.
Перший політ Ан-22 здійснив 27 лютого 1965, за штурвалом якого був екіпаж у складі командира Юрія Володимировича Курліна, другого пілота В. І. Терського, штурмана П. В. Кошкіна, бортінженера В. М. Воротнікова, бортелектрика М. П. Раченко, бортрадиста Н. Ф. Дробишева і провідного інженера з випробувань В. Н. Шаталова, з аеродрому Київського авіазаводу в Святошині. Посадку літак провів на військовому аеродромі в м.Узин Київської області. Перша публічна демонстрація літака відбулася 15 червня 1965 на авіасалоні в Ле Бурже.
Серійне виробництво Ан-22 було організовано на Ташкентському авіазаводі. Перші «Антеї» стали надходити у ВПС у січні 1969 року. Виробництво літака тривало до січня 1976 року. З листопада 1965 року по січень 1976 було випущено 66 «Антеїв», з них 22 — у варіанті Ан-22А
Конструктивні особливості |
- Суцільнометалевий моноплан, з верхнім розташуванням крила. Двоплощинний хвіст — ця конструкція зменшила навантаження на задню частину фюзеляжу, жорсткість якого була знижена широким вантажним люком.
- Потужність двигунів передавалась на два співвісних чотирьохлопатєвих гвинта, що обертаються у протилежних напрямках (коефіцієнт корисної дії подібної схеми наближається до 90 відсотків).
- Система керування шасі дозволяє змінювати тиск у камерах коліс, що дозволяє пристосовуватися до покриття злітно-посадкової смуги (на бетоні — високий тиск у камерах, на ґрунті — низький).
- Система керування аеродинамічними поверхнями — змішана, троси і допоміжна гідравлічна система (у випадку відмови гідравлічної системи можливим було б посадити літак керуючи лише тросовими тягами).
- Чотири турбогвинтових двигуна НК-12МА, з гвинтами АВ-90 конструкції Миколи Кузнєцова загальною потужністю 60 тисяч кінських сил.
Технічний опис[2] |

Вантажна кабіна літака Ан-22

Ан-22 на міжнародному авіасалоні МАКС-2009
Фюзеляж |
Силова конструкція фюзеляжу складається з набору стрингерів, шпангоутів і балок. Фюзеляж складається з 4-х частин: носова, середня, хвостова і закінцівка. Носовий відсік герметичний. У ньому розташована двопалубна кабіна екіпажу. На нижній палубі, в носовій частині розташована кабіна штурмана, а за нею два кубрика пасажирської кабіни. На верхній палубі, в носовій частині розташована кабіна решти членів екіпажу, а за нею третій кубрик пасажирської кабіни. Аварійний вихід з літака екіпажем здійснюється через похилий тунель. Середній відсік герметичний. У ньому розташована вантажна кабіна. Вантажна підлога з рифленим настилом з титанового сплаву. Похила трап-рампа, що встановлюється на різних рівнях, дозволяє здійснювати завантаження техніки, як із землі, так і з платформи або кузова автомобіля. Хвостовий відсік герметичний. Він включає частину вантажної кабіни, вантажний люк, що закривається рампою з задньою стулкою. Четвертий негерметичний відсік утворює хвостову закінцівку фюзеляжу.
Крило |

Ан-22 Авіакомпанії «Авіалінії Антонова» заходить на посадку
Крило — трапецієподібної форми в плані, кесонного типу. Технологічно розділене на сім частин: центроплан, чотири середні та дві відокремлювані частини. По всьому розмаху задньої кромки відокремлюваних частин розташовується елерон з сервокермом і сервокомпенсаторами. Весь розмах задньої кромки середніх частин займає двухщелевий закрилок з дефлектором. Крило складається з трьох лонжеронів, в центроплані і середніх частинах, і двох — у відокремлюваних частинах, набору нервюр, верхніх і нижніх пресованих панелей. Середні частини несуть на собі двигуни.
Хвостове оперення |
Хвостове оперення — вільнонесуче, складається з стабілізатора з кермом висоти і двох кілів з кермом напрямку. Силовий набір стабілізатора і кожного кіля складається з двох лонжеронів, нервюр і панелей. Кермо висоти і кожне кермо напряму — однолонжеронне з нервюрами і хімічно фрезерованою обшивкою, мають сервокермо.
Шасі |

Двигуни Ан-22. Вид з низу.
Шасі літака — триопорне: дві головних опори і одна передня. Кожна головна опора складається з трьох двоколісних стійок, що стоять один за одним, з важільною підвіскою, двох гальмівних коліс, амортизаторів, гідроциліндрів забирання та випуску шасі. Така установка коліс і має значні переваги (плавне перекочування через нерівності ВПП і рульових доріжок). На Ан-22 передбачено не тільки одночасний, але і роздільний випуск/прибирання основних стійок шасі. Передня стійка має амортизаційну стійку, два гальмівних колеса з важільною підвіскою, рульовий механізм і гідроциліндр збирання та випуску шасі. На шасі використовують високопрофільні пневматики низького тиску. Робочий тиск в пневматиці шасі становить 5 кгс/кв.см.
Силова установка |

Гвинти Ан-22.
Силова установка складається з чотирьох турбогвинтових двигунів НК-12МА з повітряними гвинтами АВ-90 і турбостартерів ТС-12МА. Потужність кожного двигуна на злітному режимі — 15265 к.с. Двигуни розміщені так, що 45% площі крила інтенсивно обдуваються гвинтами, за рахунок чого несні властивості крила збільшилися майже на 30%. Паливо розміщується в 20 м'яких баках, 14 з них у центроплані і ще 6 у обтічниках шасі, а також у 10 крилових баках-відсіках. Баки розбиті на чотири групи, кожна з яких живить свій двигун. Місткість паливних баків — 127619 л. Масляна система кожного двигуна має бак ємністю 198 л.
Гвинт |
Ан-22 оснащений співвісними чотирьохлопатєвими здвоєними повітряними гвинтами АВ-90. Діаметр гвинтів 6,2 м. Передній гвинт обертається вправо, а задній — вліво. Гвинти оснащені гідромеханізмами регулювання кута установки лопатей у польоті і електрогідравлічною системою флюгування, що працює як в автоматичному, так і в ручному режимах.

Кабіна екіпажу Ан-22.
Управління |

Вантажний люк Ан-22.
Керування літаком подвійне, змішане. У фюзеляжі проводка тросова, а в крилі і хвостовому оперенні — жорстка з дюралюмінієвих тяг. У систему управління кермом і елеронами включені двокамерні необоротні гідропідсилювачі, автомати завантаження з електромеханізмами тріммерного ефекту. Передбачена можливість переходу на ручне серворульове управління при відмові бустерної системи. Є можливість стопоріння керма, елеронів, закрилків і механізму повороту коліс передньої стійки при стоянці літака.
Вантажно-розвантажувальні засоби |
Комплекс бортових вантажно-розвантажувальних засобів складається з: трап-рампи, яка є також нижньою стулкою вантажного люка, рольганги, двох монорейкових електротельферів, вантажопідйомністю до 2500 кг. Похила трап-рампа, що встановлюється на різних рівнях, дозволяє здійснювати завантаження техніки, як із землі, так і з платформи або кузова автомобіля. Електротельфери здатні піднімати із землі і пересувати по фюзеляжу несамохідні вантажі. Ан-22 здатний десантувати парашутним способом техніку і озброєння масою до 22 т. Передбачена можливість перевезення вантажів на зовнішній підвісці під крилом. Літак Ан-22 N01-01 обладнаний для перевезення великогабаритних вантажів на зовнішній підвісці над фюзеляжем.
Технічні характеристики |
Джерело: [2]
Основні характеристики
Екіпаж: 5-6 чоловік
Пасажиромісткість: 29 осіб, які супроводжують вантаж або 290 солдатів або 206 поранених або 151 парашутист-десантник.
Вантажопідйомність: 60000 кг
Довжина: 57,31 м
Висота: 12,54 м
Розмах крила: 64,40 м
Площа крила: 345 м
Крило в плані: трапецієвидне
Маса спорядженого: 120000 кг
Нормальна злітна маса: 205000 кг
Максимальна злітна маса: 226000 кг
Маса палива у внутрішніх баках: 127619 л
Силова установка: 4 × Турбогвинтовий НК-12МА 15265 к.с. ( 11240 кВт)
Повітряний гвинт: АВ-90
Діаметр гвинта: 6,20 м
Льотні характеристики
Крейсерська швидкість: 580 км/год
Практична дальність: 5225 км
Перегінна дальність: 8500 км
Практична висота польоту: 9000 м
Довжина розгону: 1460 м
Довжина пробігу: 800-1040 м
Модифікації |
Ан-22 — базовий
Ан-22А — літак із збільшеним до 80 т комерційним навантаженням і злітною масою 250 т (проект). Планувалося підсилити конструкцію і форсувати двигуни до 18000 к.с. Розроблявся в 1966 році.
Ан-22А — доопрацьований. Відрізнявся повітряними стартерами. Виготовлено 28 літаків.
Ан-22ПЗ («перевізник») — літак для перевезення великогабаритних деталей Ан-124 і Ан-225 на зовнішній підвісці. У 1980–1983 роках переобладнано 3 літаки.
Ан-22ПЛО — надважкий маловисотний літак протичовнової оборони з ядерною силовою установкою (проект). Розроблявся з жовтня 1965 року. Його силова установка включала малогабаритний реактор з біозахистом. На зльоті та посадці використовувалося звичайне паливо, а в польоті роботу двигунів забезпечував реактор. Розрахункова дальність польоту 27500 км.
Ан-22ПС — пошуково-рятувальний (проект). Розроблявся в 1967 році.
Ан-22Р — носій міжконтинентального авіаційно-ракетного комплексу (проект). Розроблявся в 1969–1970 роках.
Ан-22Ш — літак з розширеним за центропланом фюзеляжем до 9,6 м (проект).
Ан-122 — літак із збільшеним до 120 т комерційним навантаженням і дальністю польоту 2500 км.

В грудні 2016 року транспортний літак Ан-22 «Антей» (UR 09307) авіакомпанії «Авіалінії Антонова» виконав програму з перевезення вантажів з Європи до Республіки Малі. Сім разів літак приземлявся на ґрунтову смугу аеропорту Гао.
Експлуатація |
У 1965–1975 роках було вироблено 68 літаків цього типу, які активно експлуатувалися ВПС СРСР протягом наступних двадцяти років. З 2-ї половини 1980-х поступово виводяться з експлуатації, масове списання машин відбулося в 1997–1999 роках. Станом на початок 2008 року використовується 8 Ан-22: 7 належать ВПС Росії, ще один експлуатується Авіакомпанією «Авіалінії Антонова». Бортові номери літаків, які «відзначилися» в МВЗ: 08832, 09309, 09328, 09329, 09332, 09342, 09344.
12 лютого 2016 р. відбувся політ відновленого літака, який перед тим підіймався в повітря у 2009 р. В подальшому борт буде перефарбований і переданий у експлуатацію «Авіалініям Антонова»[3][4]
Катастрофи та аварії |
За даними на лютий 2011 року було втрачено 9 літаків типу Ан-22 «Антей»[5].
Дата | Бортовий номер | Місце катастрофи | Жертви | Короткий опис |
---|---|---|---|---|
18.07.70 | ![]() | Атлантичний океан | 22/22 | Рейс Іваново — Чкаловський — Рейк'явік — Галіфакс — Ліма, розбився через 47 хвилин після вильоту з а/п Кефлавік, причини не встановлені |
19.12.70 | ![]() | ![]() | 12/12 | Один з гвинтів розлетівся на частини, осколки пошкодили кабелі керування і літак не зміг здійснити аварійну посадку |
21.12.76 | ![]() | ![]() | ?/? | Випробувальний політ, надмірне відхилення керма, ковзання і звалювання |
08.06.77 | ![]() | ![]() | 0/?. | При зльоті викотився за межі ВПП і згорів, було застопорене кермо висоти |
06.06.80 | ![]() | ![]() | 3/? | Пожежа через перегрів АКБ, знеструмлення, аварійна посадка на ґрунт |
13.03.87 | ![]() | ![]() | 0/7 | Груба посадка, відновлений і переправлений на зберігання до Музею ВПС Моніно |
11.11.92 | ![]() | ![]() | 33/33 | Передчасне прибирання закрилків при зльоті на перевантаженому літаку |
19.01.94 | ![]() | ![]() | 7/9 | Розбився незабаром після зльоту через проблеми з управлінням елеронами |
28.12.10 | ![]() | ![]() | 12/12 | Технічна несправність[6] |
Посилання |
- Фотообхід Ан-22 з Моніно
- Ан-22 на сайті www.airwar.ru
- Реєстр всіх випущених Ан-22
- Ан-22 на сайті «Сервіс і Технології»
Історія літака Ан-22 «Антей» на сайті vta81vtap.narod.ru- Ан-22 на сайті Авіабаза
Література |
Малий словник історії України / відпов. ред. В. А. Смолій. — К. : Либідь, 1997. — 464 с. — ISBN 5-325-00781-5.- Андрєєв І. Повітряні гіганти // Техника — молоді.- 1977.- № 10. — С. 50-51.
- Беляєв В. В., Ільїн В. Є. Російська сучасна авіація. — М.: АСТ, «Астрель», 2001. — С. 9-13.
- Військова авіація. — Кн. 2. — Мн.: «Попуррі», 1999. — С. 99-101.
- Заярин В. М., Краснощьоков А. Н. Античний герой XX століття // Авіація і Час. — 1997. — № 5. — С. 4-20.
- Ільїн В. Є. Військово-транспортна авіація Росії. — М.: АСТ, «Астрель», 2001. — С. 45-59.
- Лагутін О. В. Літак на столі. — 2-е видання., випр. і доп. — Київ: «АероХоббі», 1997. — С. 121–122.
- Оперативно-стратегічний військово-транспортний літак Ан-22 «Антей» // Авіація і космонавтика. — 2003. — № 8. — С. 34-35.
- Якубович Н. В. Антей не із легенди // Крила Батьківщини. — 1997. — № 1.
- Якубович Н. В. Всі літаки О. К. Антонова. — М.: АСТ, «Астрель», 2001. — С. 130–150.
Примітки |
↑ http://aviaros.narod.ru/an-22.htm
↑ аб Архівована копія. Архів оригіналу за 18 лютий 2016. Процитовано 23 жовтень 2009.
↑ «Авиалинии Антонова» вернут к полетам самолет, простаивающий 6 лет (фото). cfts.org.ua. Процитовано 2016-02-12. (рос.)
↑ Легендарний Ан-22 «Антей» здійснив перший політ після ремонту, відео від 12.02.16
↑ http://aviation-safety.net/database/dblist.php?field=typecode&var=043%&cat=%1&sorteer=datekey&page=1
↑ (рос.)Названы причины гибели 12 летчиков из Твери в авиакатастрофе под Тулой
Джерела |
«Вантажівка» з піднебесся. http://uprom.info/. національний промисловий портал. 2018-02-28. Процитовано 28 лютого 2018.
|
Категорії:
- Військові літаки СРСР
- Літаки Антонова
- Літаки України
- Літаки СРСР
- Військово-транспортні літаки
- З'явилися 1965
- Двопалубні літаки
- Чотиримоторні турбогвинтові літаки
(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.324","walltime":"0.437","ppvisitednodes":"value":1695,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":36559,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":2904,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":15,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":5,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":5070,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 209.898 1 -total"," 36.24% 76.057 1 Шаблон:Літаки_ДКБ_Антонова"," 33.22% 69.719 1 Шаблон:Navbox"," 22.92% 48.116 1 Шаблон:Примітки"," 19.04% 39.971 3 Шаблон:Колір"," 15.07% 31.638 3 Шаблон:Список_країн"," 14.67% 30.794 3 Шаблон:Cite_web"," 14.26% 29.936 17 Шаблон:Прапорець"," 13.02% 27.321 3 Шаблон:If1"," 10.65% 22.348 6 Шаблон:Multireplace"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.031","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":1819973,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1270","timestamp":"20190322165517","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"u0410u043d-22 u00abu0410u043du0442u0435u0439u00bb","url":"https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BD-22_%C2%AB%D0%90%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%B9%C2%BB","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q607444","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q607444","author":"@type":"Organization","name":"u0423u0447u0430u0441u043du0438u043au0438 u043fu0440u043eu0435u043au0442u0456u0432 u0412u0456u043au0456u043cu0435u0434u0456u0430","publisher":"@type":"Organization","name":"u0424u043eu043du0434 u0412u0456u043au0456u043cu0435u0434u0456u0430","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2006-01-18T14:54:27Z","dateModified":"2019-02-20T03:21:19Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Antonov_An-22_1.jpg"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":138,"wgHostname":"mw1319"););